BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Friday, June 7, 2013

Dato' Wira Hj. Mohd Puat Yang Saya Kenali.... SUK Kedah Yang Baru....


Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 06 Jun 2013

 

YB Dato' Wira
Hj .Mohd Puat Ali

Salam Sejahtera .. apa kabar semua, terutama rakan2 KCS semua. Moga semuanya beroleh ketenangan dan kesejahteraan berpanjangan... rasanya ok dah kut , Ketua baru kita Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah dah kita tahu dan Pegawai Kewangan Negeri barupun kita dah tahu...   Jadi marilah kita pakat-pakat bersatu buat kerja bagi elok2 sesuai dengan kepimpinan kerajaan negeri baru yang diketuai oleh YAB Dato' Paduka Mukhriz Mahathir Menteri Besar Kedah DA.. 

Rasa nak tulis apa pula malam ni... 3 hari cuti ni .. syok juga tulis-tulis fasal biodata bos baru kita ni.. lagipun saya ada juga sedikit maklumat berkenaan beliau dan adalah sikit-sikit hubungan keluarga yang agak jauh juga tapi saya memang kenal rapat dengan keluarga beliau..


Keluarga Dato' Hj Mohd Puat ini bukan calang-calang juga keluarganya dimana seorang daripada bapa saudaranya pernah menjadi Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Mohd Amin. Ada seorang lagi Ketua Polis Negara yang ada hubungan keluarga dengan saya juga iaitu Datuk Abdul Rahman Hashim yang telah mati ditembak oleh anggota komunis di Kuala Lumpur satu ketika dulu. Datuk Abdul Rahman Hashim ini juga adalah orang Sungai Limau Dalam yang berkawan rapat dengan Datok saya. Anak angkatnya (anak saudaranya) telah berkahwin dengan kakak mak  saya.

Saya juga ada hubungan keluarga dengan keluarga YB Dato' Hj Mohd Puat ini malahan ada adik-adiknya pernah bersekolah sekali dengan saya walaupun dilain kelas dan tingkatan di Sek Men Yan. Mungkin mereka sekarang dah tak ingat lagi saya, tapi saya masih ingat akan kisah-kisah lama masa di Sekolah Menengah Yan dulu. Dato' Hj Mohd Puat juga pernah jadi guru sementara kat Sekolah Menengah Yan dulu dan pernah mengajar saya sekejap masa tingkatan 2. Saya juga pernah bertugas sebanyak 3 kali dibawah Dato' Hj Mohd Puat tapi tak lama iaitu di UPEN , MPSPK dan di Pejabat Daerah Langkawi.

Dari segi salasilah hubungan keluarga saya, bapa saudara nenek saya ada seorang anak  bernama Tok Lang Ibrahim telah berkahwin dan mendapat seorang anak perempuan (sayapun tidak pasti nama apa, tapi itulah nenek Dato Wira Hj Puat) dan anak perempuan ini telah berkahwin dengan Nyak Osman. Nyak Osman adalah orang Acheh yang tinggal sekampong dengan Tok Wan saya (Nyak Hussin) di Meunasah Blang Mee, Kampong Aree,di Kewedenaan Sigli Daerah Pidie,Acheh yang sama-sama merantau ke daerah Yan ini. Sebenarnya saya pun tidak pernah pergi lagi ketempat tu. Entahlah bila agaknya dapat peluang pergi kesitu nak tengok keturunan saya kat sana. Dengar kata ada banyak yang meninggal masa Ombak Tsunami lalu. Namun masih ada lagi saki baki keluarga saya kat sana, tapi kehidupan mereka dikatakan tidaklah semewah disini, masih lagi macam tahun 60 an dulu.

Ini bermakna Nenek saya (Aishah) adalah sepupu kepada (Nenek Dato Hj Puat) yang berkahwin dengan Nyak Osman . Nyak Osman mempunyai anak-anak yang sekadar saya ketahui namanya Tan Sri Mohd Amin yang pernah jadi Ketua Polis Negara dan Mohd Ali ( lebih mudah dikenali sebagai Ali Insuran) ayah kepada YB Dato' Hj Mohd Puat sekarang ini. Ayah beliau masih ada tetapi agak uzur juga dan sayapun lama tak pernah pergi ziarah beliau. Dulu-dulu dia memang kerap mai Sg Limau masa ayah dan ibu masih ada. Mereka memang rapat, kerana komuniti dari Acheh memang rapat apabila mereka berada diperantauan seperti di Sungai Limau Dalam dan Yan.  Apa-apa kejadian, kenduri-kendara dan sebagainya pasti sampailah Pak Ci Ali Insuran ke Sungai Limau Dalam.

Sebab itu kebanyakannya berkahwin dalam kelompok puak mereka saja.  Sebab itu bila bercakap fasal Dato Seri Ustaz Azizan ..Bekas MB Kedah, dan Tan Sri Sanusi Junid Bekas MB Kedah juga mereka semuanya ada kaitan samada persaudaraan ataupun persahabatan.

Jadi bapa saya Allahyarham Hj Abdul Rahman Nyak Hussein adalah 2 pupu dengan bapa YB Dato' Hj Mohd Puat. Kiranya saya ni 3 pupulah dengan YB Dato' Hj Mohd Puat. Orang dulu-dulu walaupun 3 pupu atau 2 pupu memang rapat, tidaklah macam sekarang ni, sepupupun dah tak berapa nak kenal lagi. Seperti saya pernah cerita dalam blog sebelum ini dalam kalangan keluarga aku sendiripun walau pangkat sepupu dah ada yang tidak pernah tengok dan bertegor sapa...tak taulah dunia sekarang ni apa nak jadi... Sekarang ini saya nak dapatkan salasilah keluarga sudah kurang sumber. Banyak kalangan oran-orang lama sudah meninggal dunia... jadi hubungan dengan anak-anak dan waris2 personaliti yang saya sebutkan diatas sudah terputus.. dan kalau terjumpapun rasanya tak ada apa2 .. tak kenal langsung... kerana tak orang2 tua yang tlong perkenalkan atau cerita salasilah keluarga .. macam mana boleh jadi adik beradik... dunia sekarang sudah jadi dunia yang tersendiri, menjadi lebih individualistik.

Apa-apapun saya tumpang seronok dan bangga kerana orang Yan dapat jadi SUK ... Semua sedia maklum banyak ranjau yang terpaksa beliau tempuhi untuk sampai ke tahap tersebut.. sampai kesaat terakhir masih ada usaha-usaha untuk menidakkan kemampuan dan kebolehan beliau untuk memegang jawatan SUK..    http://beritakcs.blogspot.com/2011/04/mangsa-keadaan.html

Namun itu adalah ketentuan ALLAH SWT ... tiada siapa yang boleh mengubahnya... Semasa beliau
memegang jawatan sebagai Pegawai Kewangan Negeri Kedah juga banyak cabaran yang dihadapinya dan pelbagai badai datang melanda tapi pada akhirnya tak ada apa-apapun.....  Selamat bertugas dan maju jaya dalam menjalankan tanggungjawab yang amat besar itu... Harapan saya KCS akan dapat bersatu balik dengan lebih kukuh dan semangat berpasukan dan semangat kekitaan yang tinggi dikalangan KCS... Insya Allah...

YB Dato' Hj Khazali
Tahniah juga saya ucapkan kepada Dato Hj Khazali Din yang dilantik sebagai Pegawai KEwangan Negeri Kedah pada tarikh yang sama. Lagi banyak cabaran yang terpaksa dihadapi oleh Dato' T Long memandangkan Kedah memang tidak pernah cukup wang untuk berbelanja.... Moga beliau mampu berbuat sesuatu untuk meningkatkan hasil negeri Kedah... Saya doakan kedua-duanya menjadi gandingan yang kukuh kearah kebaikan kita bersama.... Saya sebagai pegawai KCS tetap bertugas seperti biasa dan membantu apa yang patut bersama-sama rakan KCS  Amiiiin.

Asri...tumpang seronok tengok orang berjaya.




asriredha
teratak kasih alor setar

No comments:

Post a Comment