BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Sunday, May 27, 2012

Blue Ocean Strategy.... Satu Pendekatan Baru Dalam Perkhidmatan Awam

Hotel Wira..
25 Mei 2012
Catatan... Mohd Asri Redha

Selamat Sejahtera Satu Kedah Sejahtera

Tiba-tiba saja saya teringat mahu sambung perbualan maya dengan pembaca maya sekalian dalam blog ini... Dah lama juga saya tidak menulis dalam blog ini.. Tak ada apa-apa perkara menarik dan sensasi yang berlaku dalam KCS.. tak taulah kat luar sana.... yang saya mungkin ketinggalan maklumat.... Tak apalah ... yang saya dok dengar dan berlegar-legar sekitar KCS ialah YB Dato' Paduka Hj Rasli Basir sambung ka atau tak sambung perkhidmatan kontraknya itu.... sebab dengar khabarnya bulan Jun 2012 akan tamat tempoh kontrak beliau sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri...


Tak kisahlah... sambung ka tak sambung ka... itu bukan urusan saya. Saya tetap meneruskan kerja seperti biasa. Cumanya kalau tak sambung... rasa-rasa adalah kut tambah setakah lagi itupun kalau  tak ada orang potong barisan. Kawan-kawan seangkatan lainnya dahpun tengah merasa  gred baru.. cuma saya saja dengan seorang rakan lagi yang tersangkut ..... Kalau YB.  Dato' Paduka Hj Rasli Basir.. sambung lagi.. pun tak kisah juga .. Mungkin khidmat beliau masih diperlukan oleh pihak atasan. Beliau tetap akan jadi boss saya dan tugas saya melaksanakan segala kerja yang diamanahkan setakat kemampuan yang ada.


Perbincangan dalam bengkel.............
Rezeki saya hanya setakat itu saja.. jadi tak usah gundah gulana dengan hal-hal remeh temeh tersebut. Kedudukan saya sekarang inipun saya rasa sudah terlalu amat bersyukur sangat-sangat ke hadrat Allah SWT.  Pangkat, rezeki, jodoh dan segala sesuatu itu semuanya kerja Allah SWT. Kita kena ingat itu sampai bila-bila... Jangan kita menyalahkan takdir.. barulah hidup kita ceria selalu.... tak 'tension'.........


Hebatkan penulis buku BOS ini..
Ahhh.. memadailah berbual-bual fasal tadi.. sebenarnya saya nak bercerita berkenaan satu kursus yang baru saja saya hadiri yang diadakan di PWTC Kuala Lumpur dari 24-25 Mei 2012 ..iaitu 'Bengkel Pengenalan Blue Ocean Strategy'..Lama dah dok cari kat mana boleh dapat kursus ini kerana sebelum ini saya pernah mendengar satu ceramah berkenaan Strategi Laut Biru ini di Darulaman Golf, Jitra beberapa tahun lalu. tapi hanya sepintas lalu sahaja dan kurang mendalam. Jadi peluang yang saya perolehi ini saya tidak akan lepaskan peluang untuk menghadirinya. Terima kasih INSPIN yang menganjurkan bengkel ini. Penceramahnya pula bukan calang-calang orang.. ianya perlu mempunyai lesen dari UCSI Blue Ocean Strategy Regional Centre. Salah seorangnya en David dari USA. selain dari pensyarah berpengalaman dari INTAN Bukit Kiara yang mempunyai kepakaran dan lesen dari UCSI ini iaitu Pn Sivanesvery dan en Letchy Manan.

Begitu serious Dato' Abdul Aziz
Ghani DO Daerah Kuala Muda
menyampaikan rumusan bengkel
kumpulannya.
Buku Blue Oceon Strategy (BOS) dikarang oleh W.Chan Kim dan Renee Mauborgne - kedua-duanya adalah Profesor Strategi dan Pengurusan Antarabangsa di INSEAD. Mereka berdua ini adalah antara 'top thinker'  yang menjadi semakin terkenal dan dikagumiBuku ini yang diterbitkan pada tahun 2005 menjadi terkenal dikalangan korporat kerana ia memberi dimensi baru dalam amalan perniagaan. Telah terjual lebih 2 juta unit dan diterjemahkan dalam pelbagai bahasa. Buku ini dihasilkan setelah mereka mengkaji operasi  lebih 30 industri yang beroperasi lebih 100 tahun dan  hasil kajian mereka mendapati terdapat satu 'patent' dalam keputusan-keputusan operasi dibuat yang telah melonjakkan kecemerlangan syarikat-syarikat tersebut.  Secara keseluruhannya buku ini memberikan beberapa ' tool' ke arah kejayaan sesebuah syarikat perniagaan. Ia berpaksikan kepada berani mencipta sebuah ruang yang tiada tandingannya agar persaingan tidak lagi penting atau releven. Selama ini amalan biasa mana-mana syarikat untuk berjaya ia perlu bersaing dalam pasaran yang terhad.. dan pada akhirnya keuntungan yang diperolehi tidak sebanyak mana. BOS ini mengalakkan setiap orang berfikiran kreatif dan inovasi .

En Letchy Manan ..Timb Pengarah Intan sedang memberi
penjelasan  apa itu 'Strategi Kanvas' dalam BOS
Ada 2 'tool' yang diperkenalkan dalam bengkel pengenalan iaitu 'Strategi Kanvas' dan 'Utility Map'. BOS memberikan satu kaedah logik yang bersistem, alat serta kaedah yang diperlukan untuk mencipta ruang pasaran baru, mencipta permintaan baru serta peluang-peluang baru tanpa kacau pasaran yang sedia ada. Dalam konteks Perkhidmatan Awam.. sebenarnya ada juga relevannya. yang pentingnya ialah bagaimana kita boleh menambahkan kualiti dan kuantiti produktiviti kita tanpa memberi kesan kepada peningkatan kos dan sumber manusia.... Ini memerlukan pemikiran kreatif dan inovasi dengan menggunakan beberapa tool yang disediakan dalam BOS. Sebenarnya kalau nak cerita apa itu 'Strategi Kanvas' , 'Utility Map' dan 'Prinsip-Prinsip Lautan Biru' memerlukan latihan bengkel yang lebih khusus dan mengikut kata penceramah mengambil masa sehingga 6 minggu barulah boleh mahir betul-betul berkenaan BOS. Apa yang saya dan rakan-rakan KCS yang lain yang turut hadir dalam kursus ini hanyalah pengenalan sahaja, jadi tidaklah setinggi mana pengetahuan yang diperolehi.. Kena baca buku BOS bagi habis dan kena berbengkel lagi  baru layak untuk dapat sijil dari UCSI.  Walau bagaimanapun sekurang-kurang saya tahu sebenarnya dalam dunia yang semakin mencabar dan penuh persaingan ini ada cara lain yang boleh diguna tanpa bersaing dengan pencabar kita.   Atau dalam kontek jabatan kerajaan ada cara kita boleh menyelesaikan masalah walaupun kekurangan peruntukan dan sumber manusia.. 

Sebab itu dalam BOS 'Inovasi Nilai' memainkan peranan penting dalam memastikan kejayaan strategi yang dijalankan. Setiap kakitangan kena keluar dari kotak pemikiran sedia ada. Jangan terikat dengan kaedah tradisional dimana kalau nak tingkatkan hasil, kualiti dan kuantiti maka kena tambah pekerja atau tambah peruntukan.

Inilah yang digunakan oleh beberapa syarikat tempatan yang telah berjaya menunjukkan hasil yang menakjubkan sepertimana yang dilaksanakan oleh AIR ASIA dan syarikat-syarikat multinasional Jepun.

Oklah.. rasanya cukuplah kut sembang-sembang fasal BOS ni.... Nanti ada kelapangan waktu saya akan tulis lagi.. tak kisah ada orang baca atau tidak tapi saya tetap menulis syok-syok... selamat malam dan selamat tidur........ salam

Oh ya.. saya tulis ni selepas hari terakhir bengkel. Petang dan malamnya ada masa sikit.. itu yang saya tulis sambil lepak kat Hotel 2 bintang berdekatan PWTC ni.. Saja saya ambil bilik kat Hotel ni.. beralih angin... dan sekurang-kurangnya kurang sikit belanja jabatan yang memang dah tinggi juga untuk bayar yuran mengikuti Bengkel BOS ini.. Lagipun dok kat hotel untuk tidor dan membersihkan diri saja. 'Time' lain asyik berbengkel saja... kita tak gunapun segala kemudahan hotel yang ada..... Boleh pakai ka cara saya nii....

2 comments:

  1. susah nak cari cari bos mcm ni. tq atas some info pasai BOS

    ReplyDelete