BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Sunday, October 6, 2013

Percaturan Penuh Strategik di PRK DUN Sg Limau.. Masa Depan Datuk Shuhaimi dan Muzaini..

Catatan : Mohd Asri Redha
06 Oktober 2013...

Assalaamualaikum WRT.... Ketemu lagi sahabat-sahabat maya sekalian. Sudah seminggu saya tidak menulis... banyak juga bahan-bahan berita  itu ini, rencana sana sini dan segala macam maklumat saya baca dan dapat. Caca merba jadinya. Malangnya saya bukannya yang insan penghafal dan pengingat yang mahir seperti setengah-setengah tokoh hebat berpidato dan tokoh seni. Jadi baca, tengok, ingat sat dan lepas tu hilang begitu sahaja maklumat itu. Alangkah bagusnya kalau ada kemahiran mengingat apa yang dibaca itu.. tentu hebat saya sekarang... 

Ok,  saya tidak akan membosankan saudara pembaca blog saya dengan cerita-cerita dan berita-berita serta maklumat sana sini yang saya ada  ini. Saya tidak akan menceritakannya kerana ada sebahagiannya saya dah lupa.. Otak lama kut... Kadang-kadang tu pelik pula rasanya.. baru tak sat tanya nama... dapat tahu nama... tak sampai 5 minit bila orang itu berlalu terus terlupa balik nama tu... sampailah ada ketika ia timbul balik tanpa disedari.... Begitu juga kadang-kadang sembahyang waktu.... dah mula rasa-rasa kelupaan itu semakin menghampiri kita..  Tengah dok sembahyanag dan memang bagi tahu pada hati ini, jangan lupa bilangan rakaat... bangkit sahaja selepas rakaat ke 3 ..... mulalah timbul was-was... 3 ka 4 rakaat ni..... akhirnya ambil keputusan buat Sujud Shahwi juga... sekali sekali tak apalah juga , tapi kalau selalu nak kata lagu mana... kadang-kadang dalam dok niat nak buat sujud shahwi tu pun, .. lepas baca Tahiyat Akhir.. terus bagi salam terlupa juga nak buat Sujud Shahwi.....  apalah nak jadi diriku ini....

Ya Allah Ya Tuhan Ku.... bantulah hambamu ini untuk terus mengingati MU....  Janganlah diberi kelupaan untuk mengingati MU Ya Allah walau seketika.... Petua yang diberi oleh para orang agama ialah kena selalu baca Al Quran walaupun sepotong ayat.. Jadi saya kena amalkan ini berterusan setiap hari..... sepotong ayat sikit sangat kut.. elok baca satu muka surat setiap hari.. bila saya menulis  macam ni maka orang tulis tu kenalah buat dulu... ok  

Sepertimana yang dijanjikan sebelum ini  saya menyajikan pandangan saya berkenaan dengan PRK DUN Sg Limau yang akan berlangsung pada 4 November 2013 nanti. Yang menarik minat semua ialah pada 23 Oktober 2013 ini dimana Penamaan Calon akan bermula... Siapa calonnya...  ini yang menjadi perhatian sekarang ini. Di kawasan DUN Sg Limau ini, faktor calon itu penting kerana tersilap memilih calon akan memberi keputusan yang mungkin berbeda dari apa yang diharapkan.

Saya bercakap begitu kerana faktor kekeluargaan memainkan peranan penting juga dalam menentukan calun. Sebab itu walapun Parlimen Jerai dikuasai oleh BN tapi di DUN Sg Limau ia tetap milik PAS sebab calunnya adalah Ustaz Azizan.. orang tempatan yang mempunyai kaum keluarganya di DUN Sungai Limau ini. Begitu juga sebelum ini BN pernah miliki kawasan ini dengan ketokohan Allahyarham Pak Teh Mat Penghulu sebagai calunnya. Pak Teh Mat Penghulu ini adalah bapa saudara kepada Allahyarham Ustaz Azizan, tapi dia orang UMNO, Ustaz Azizan orang PAS... Untuk pilihanraya berikutnya Pak Teh Mat tidak dicalunkan semula sebagai calun YB di situ. KEsannya BN kehilangan kerusi disitu. Walau bagaimanapun 5 tahun kemudian , Pak Teh Mat dicalunkan semula  sebagai calun BN disitu walaupun beliau agak berumur beliau pada waktu itu, tapi kerusi DUN Sg Limau kembali kepada BN... Begitulah keadaannya... jadi pengundi DUN Sg Limau pilih calun yang lagu mana ... sat PAS dan sat UMNO... mungkin sifat kepenghuluan Pak Teh Mat membuat beliau amat disengani dan senangi oleh orang Sg Limau disamping berkhidmat untuk rakyat tanpa ada apa-apa kepentingan diri. Sampai ke sudah Pak Teh Mat hanya menggunakan kenderaan biasa sahaja kalau tak silap Toyota Corona... tanpa nampak kemewahan berlebihan seperti mana yang ditonjol-tonjolkan oleh YB-YB  baru sekarang ini... Sebab itu bila PAS meletakkan Ustaz untuk menentang calun UMNO waktu itu, ianya memihak kepada PAS. Kemungkinan kalau Pak Teh Mat dicalonkan selepas tu, kemungkinan besar Ustaz Azizan tidak masuk untuk melawan bapa saudaranya. Ustaz Azizan juga mempunyai watak-watak yang lebih kurang sama dengan bapa saudaranya , cuma kelebihan lagi Ustaz mempunyai kelayakan ugama yang tinggi.

Ok lah sekarang kerusi DUN Sg Limau sudah kosong, tarikh penamaan calon pun dah diketahui, tarikh mengundipun sudah diberitahu. Pas atau UMNO pastinya mahu mengenengahkan calon yang terbaik masing-masing bagi menarik minat pengundi DUN Sg Limau mengundi calun muda tersebut. Siapa calon popular tersebut... Yang saya tahu  popular sekarang ini ialah Pengerusi SPR dan kawan saya Tn Hj Abdul Rashid Othman.. DO Yan yang dilantik sebagai Pegawai Pengurus Pilihanraya ADUN Sg Limau. Lepas ni keraplah gambar depa ada kat TV dan kat Akhbar. Tahniah Tn Hj Abdul Rashid.. satu cabaran besar pada beliau, kerana dalam PRK seperti ini  ianya menjadi tumpuan nasional dan international.. Setiap kerja beliau akan diteliti, dan dinilai... beliau membawa misi yang besar sebagai Pegawai KCS.

Satu pertembongan yang hebat antara PAS dan UMNO.. Walaupun keputusan pilihanraya ini tidak akan memberi apa-apa kesan kepada pentadbiran negeri dan kerajaan persekutuan, tapi ianya berkaitan tentang soal maruah, imej parti itu sendiri. Setengah orang sanggup membunuh diri jika maruahnya dicemari... tapi kita sebagai umat Nabi Muhd  tak kan nak buat macam tu kut... ini soal politik sahaja, janganlah kita berlebih-lebihan sangat sehingga lupa kepada qada dan qadar Allah.

Saya tidak mengenali sangat akan calun-calun PAS sebelah Yan ini, kerana memang pun jarang berurusan dengan mereka, walaupun hampir 5 tahun  duduk bertugas dibawah Kerajaan Pakatan Rakyat . Namun begitu selama 5 tahun tersebut saya telah bekerja di 4 tempat yang berbeda, iaitu di Pejabat Daerah Langkawi sebagai KPPD(P)  , Pejabat Tanah Kuala Muda sebagai Pentadbir Tanah, Pejabat Tanah Kota Setar sebagai Pentadbir Tanah dan di Majlis Bandaraya Alor Setar sebagai Setiausaha. Di kesemua tempat ini saya banyak bergaul dengan ramai orang PAS tempatan tersebut. Antaranya semasa jadi Ahli Majlis MPSPK Sg Petani saya berkenalan dan mengenali ramai Ahli Majlis bawah Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, Parti Keadilan Rakyat dan DAP. Ada seorang calon PAS yang disebut-sebut untuk mengisi calon PAS di Sg Limau  iaitu en Muzaini Azizan... bukan anak Ustaz Azizan. Bila sebut nama ini, saya baru teringat yang beliau ini adalah bekas Ahli Majlis MPSPK bertugas bersama sama saya sebagai Ahli Majlis di MPSPK juga... Jadi memang saya kenal sangatlah en Muzaini kerana beliau memang sentiasa berurusan dengan saya di MPSPK dan di jabatan saya di Pejabat Tanah Kuala Muda... Memang sesuai sangatlah beliau dicalonkan di Sg Limau kerana beliau seorang yang rajin turun naik ke jabatan-jabatan membawa isu dan masalah rakyat untuk diselesaikan... atas kapasiti sebagai Ahli Majlis. Beliau juga adalah Setiausaha PAS Bahagian Jerai dan pernah menjadi Pegawai Khas YAB Menteri Kedah waktu itu. Jadi sesuai sangatlah. Di samping itu semasa Aruah Ustaz Azizan sakit dulu, Muzaini inilah yang sering menggantikannya dan menjadi tempat rakyat tempatan mendapatkan apa-apa perkhidmatan dan bantuan. Pendek kata dia dah pun menjalankan tanggungjawabnya sebagai seolah-olah wakil rakyat.

Yang lain-lain timbul juga nama seperti en Musoddak ... juga orang kuat PAS Jerai, dan saya kenalipun ketika beliau menjadi Pegawai Khas Pejabat YAB Menteri Besar Kedah .. Taklah kenai sangat... 

Di pihak UMNO, saya tak nampak orang lain lagi yang lebih layak menjadi calon ADUN Sg Limau, selain Ketua Bahagian Jerai itu sendiri, iaitu Datuk Shuhaimi Abdullah. Calun sebelum ini iaitu Mohd Fadzillah Mohd Ali yang pernah menentang Ustaz Azizan dalam PRU yang lalu, rasanya tak sesuai lagi untuk diberi peluang kali kedua.. Sayapun hairan juga sebagai seorang Ketua Bahagian kenapa tidak diberi peluang untuk menjadi calun dalam PRU yang lepas. Mungkin ada apa-apa persetujuan bersama yang dibuat diantara calon atau dikalangan pemimpin tertinggi UMNO... tak taulah saya.

Sejak beliau menjadi Ketua Bahagian pada tahun 2008, saya telah mengikuti akan perkembangan aktiviti politik dan kemasyarakatan beliau di kawasan Parlimen Jerai ini, dan memang beliau seorang yang merendah diri dan sentiasa turun ke padang membantu rakyat yang memerlukan walaupun tidak memegang jawatan sebagai Wakil Rakyat. Saya boleh mengikuti perkembangan aktiviti beliau setiap hari melalui Facebooknya dimana saya menjadi rakannya.. cumanya selepas habis PRU yang baru lalu, berita-berita aktiviti beliau dalam kawasan Parlimen Jerai ini tidak lagi ada... terhenti begitu sahaja... Tak taulah kenapa.

Walaupun saya kenali rapat beliau tapi saya jarang sekali bersembang-sembang dengannya. Tapi saya ketahui semua adik beradik beliau kerana beliau adalah adik ipar kepada abang sulung saya yang tinggal di Kg Kabu 10, Sg Limau Dalam, iaitu tempat kelahiran saya juga.  

Sapa tidak kenal Tok Imam Lah Sg Daun bapa Datuk Shuhaimi.. orang kuat di Sungai Daun... dan boleh dikatakan orang berada juga. Datuk Shuhaimi belajar di Australia dengan perbelanjaan sendiri, balik dari AUstralia beliau bekerja sendiri dan berniaga dalam pelbagai sektor perniagaan dari restoran, stesen minyak, kontrak malahan barangan kosmetik 'Syurah' pun beliau ada syer terbesar.. Saya tak tahu sangat akan perniagaanya tapi saya yakin beliau memang berjaya dalam perniagaanya. Sebab itu dalam melaksanakan program-program politik dan kemasyarakatannya di Parlimen Jerai beliau banyak menggunakan duitnya sendiri. Keadaan ini amat berbeda dengan sebahagian besar wakil rakyat yang masih lagi mengharapkan kepada kuasa  politik untuk menaikkan taraf sosial dan kehidupan mereka. Jadi pada saya kalau beliau jadi seorang wakil rakyat pun rasanya tidak memberi kesan kewangan yang besar kepadanya kerana selama inipun beliau sudah berjaya dalam bidang perniagaannya dan duit bukan lagi matlamatnya... 

Cumanya dalam politik segala kemungkinan boleh berlaku.. dalam politik seseorang itu boleh dibunuh berkali-kali... sampai hilang segala pengaruh yang ada... itulah politik. Kalau tak mahu dibunuh berkali-kali dalam politik jangan bermain  dengan politik. Elok jadi macam saya saja, buat kerja juga boleh bantu rakyat juga cara saya tanpa kacau sesiapa.

Secara kebetulan sekarang ini tengah hangat pemilihan barisan pemimpin UMNO baik peringkat nasional maupun diperingkat bahagian. Datuk Shuhaimi juga tidak terkecuali dicabar dalam  pemilihan di peringkat bahagian sebagai Ketua Bahagian. Pencabarnya ialah orang yang telah diberi peluang oleh kepimpinan tertinggi sebagai Wakil Rakyat Parlimen Jerai dan telah berjayapun sampai dilantik sebagai Menteri. Satu pencapaian yang amat membanggakan saya sebagai orang Sungai Limau. Ada anak Yan menjadi Menteri .. Kalau tanya  saya apa lagi yang saya hendak.. saya kata saya tak hendak apa-apa dah... dah jadi Menteri .. nak apa lagi . atas daripada Menteri ialah Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sahaja lah.. Rupanya menjadi menjadi Menteri dengan gaji berpuluh ribu Ringgit Malaysia ianya masih tidak dapat memuaskan hati manusia. Dalam politik jasa tidak boleh dijadikan ukuran yang pasti untuk dibantu. Kata orang memegang jawatan pentadbiran samada menteri dan timbalan menteri  tidak lagi benar-benar berkuasa, tapi memegang jawatan politik itu lebih berkuasa. Sebab itu tidak hairanlah ada setengah calun berbelanja begitu besar dan berusaha begitu hebat untuk berkempen samada sebagai Ahli Majlis Tertinggi, Naib Presiden, malahan diperingkat Bahagianpun tidak kurang hebatnya mereka pulun. 

Datuk Shuhaimi telah diketepikan begitu sahaja sebagai calun wakil rakyat untuk memberi laluan kepada calon-calon lain yang diputuskan oleh kepimpinan tertinggi... Siapa membuat keputusan tidaklah diketahui. Mungkin ada apa2 perjanjian antara mereka tidak tahulah saya. Semuanya itu memang tertanya-tanya kepada saya. ..  Jawatan Ketua Bahagian memang kuat untuk menyerahkan begitu sahaja kerusi yang ada kepada orang lain. Sedikit sabotaj yang dibuat oleh Ketua Bahagian boleh menjahanamkan pengaruh yang ada dan tidak mungkin Parlimen Jerai akan jatuh ke tangan BN... Tapi ini tidak berlaku. Datuk Shuhaimi tetap dengan lagak dan kepimpinannya seolah-olah tidak ada apa berlaku dan tetap turun berkempen bagi kemenangan BN walaupun sebahagian besar penyokongnya sudah mula rasa tawar hati untuk meneruskan kempen-kempen secara lebih hebat... Namun begitu atas dasar persaudaraan dan demi kepentingan UMNO, maka segalanya diketepikan dan akhirnya ia membuahkan kejayaan BN.. Tahniah....

Namun sepertimana yang saya cakapkan tadi, dalam politik macam-macam boleh berlaku ....  apa sudah jadi sekarang ini..  Ketua Bahagian yang dipimpin oleh Datuk Shuhaimi dicabar oleh rakan yang pernah dibantunya... Kita tunggu dan lihatlah nanti..   Saya cerita isu ini adalah kerana ia ada kaitan dengan PRK yang akan diadakan pada awal bulan November nanti. Pertembungan antara kedua-duanya itu boleh memberi kesan kepada keputusan dalam PRK DUN Sungai Limau itu. Kalau kedua-dua belah pihak iaitu penyokong kuat YB Ahli Parlimen Jerai dan penyokong Datuk Shuhaimi tidak bersatu dalam kempen-kempen pilihanraya nanti... macam mana.. Katalah Datuk Shuhaimi dipilih sebagai calon DUN Sg Limau nanti , adakah pihak penyokong Dato Seri Jamil Khir akan pulun sungguh-sungguh berkempen bagi pihak BN/UMNO. Kalau faktor itu diketepikan, Insya Allah rasanya DUN Sg Limau akan dapat dirampas balik. Kepimpinan tertinggi perlu turun padang untuk melihat perkara sebegini dan perlu diselesaikan secepat mungkin agar ianya tidak menjadi semakin parah.. Bagi saya Datuk Shuhaimi adalah calon yang sesuai untuk PRK ADUN Sg Limau ini. Sekurang-kurangnya ianya meredakan ketidakpuasan hati para penyokong Datuk Shuhaimi yang mahu melihat peningkatan kerjaya politik Datuk Shuhaimi ini . Tapi dalam konteks PRK ini, kalau Datuk Shuhaimi menang pun ianya tidak membawa ke mana.. nak lantik timbalan menteri atau menteri, dah jadi calun ADUN sahaja, nak lantik EXCO dan cukup quota... tapi tak apalah seperti yang saya katakan tadi.. duit bukan ukurannya.. Datuk Shuhaimi sudah ada segala-galanya..

Ok.. itu sahaja ulasan saya .. nanti kita sembang-sembang lagi... 4 November 2013 saya akan balik mengundi.... undi tetap rahsia..... 











No comments:

Post a Comment