BERITA KCS REDHA

Apa orang kata fasal KCS...apa pula kita kata fasal KCS...macam-macam orang kata...



Thursday, April 21, 2011

Baca Dulu Nanti Kita Sembang....

Cabutan dari  blog dibawah: Seminggu dua ni riuh rendah juga cerita-cerita fasal KCS ni... Apa masalahnya saya pun tidak tahu.....  

http://www.tukartiub.org/apa-dah-jadi-dalam-kcs-dengar-kata-kerajaan-negeri-kedah-boleh-di-saman-jika-sambung-khidmat-ss/
APA DAH JADI DALAM KCS? DENGAR KATA KERAJAAN NEGERI KEDAH BOLEH DI SAMAN JIKA SAMBUNG KHIDMAT SS

 Apa yang kecoh sangat di Kedah sekarang ni?
Dengar kata awal bulan Jun 2011 ini Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah akan bersara.Dengar kata ada pihak yang sedang berusaha lobi untuk Setiausaha Kerajaan sekarang sambung tetapi ada juga yang membantah. Apa pun kata penentu adalah ditangan DYMM Tuanku Sultan atas nasihat YAB MB. Dengar kata YAB MB telah beri nasihat tetapi DYMM Tuanku sudah buat keputusan. Khabarnya YAB MB tak setuju untuk disambung Setiausaha Kerajaan sekarang kerana beliau orang kuat UMNO tetapi YAB MB tidak berani membantah.
DYMM Tuanku Sultan pula menyangka Setiausaha Kerajaan sekarang ini sangat рοрυƖаr sebab itu khabarnya beliau akan disambung untuk dua tahun lagi. Tuanku tidak tahu yang banyak kakitangan kerajaan terutama sekali KCS sudah tidak tahan lagi dengan sikap sombong, bongkak, pendendam, penganiaya dan hasad suami isteri ini.
Sebagai pemerhati luar saya nak ingatkan Kerajaan Negeri Kedah supaya berhati-hati dalam membuat keputusan, jangan jadi macam apa yang sudah jadi di Selangor.

YAB MB tahu atau tidak bahawa menyambung Setiausaha Kerajaan Kedah secara kontrak adalah ultra vires kepada Undang-Undang Tubuh Negeri Kedah? Sebagai seorang peguam, saya berpendapat Kerajaan Negeri telah membuat kesilapan besar apabila membenarkan Dato’ Ahmad Basri menjadi Setiausaha Kerajaan secara kontrak. Kesilapan itu berlaku sekali lagi apabila disambung Dato’ Ku Nahar dan Dato’ Syed Unan secara kontrak. Lantikan-lantikan mereka sebenarnya adalah tidak sah dan dengan itu terbatal kerana tidak ada peruntukan sedemikian dalam Undang-Undang Tubuh Negeri. Ada pun segala keputusan-keputusan yang dibuat oleh mereka juga dengan sendirinya terbatal. Begitu juga dengan keputusan-keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan yang mana Setiausaha Kerajaan menjadi ahli dan bertindak sebagai setiausaha kepada mesyuarat berkenaan.
Selagi pindaan tidak dibuat untuk memasukkan klausa yang membolehkan di lantik pegawai kontrak sebagai Setiausaha Kerajaan, sesiapa sahaja boleh mencabar keputusan-keputusan Kerajaan Negeri sebelum ini, malah membawa Kerajaan Negeri ke muka pengadilan.
Fikir-fikirlah segera. Jangan sampai ada orang mempertikaikan kesahihannya di mahkamah kelak

No comments:

Post a Comment